Gisela Gonçalves

Email: gisela.goncalves@labcom.ubi.pt
Profession: Professora auxiliar da Faculdade de Artes e Letras/ Senior Lecturer
Institution: Universidade da Beira Interior
Group: Communication and Media
Ph.D. in Communication Sciences, Chair of the Depart. of Communication and Arts at UBI. Past chair of the ECREA Organizational and Strategic Communication Section. Main areas of interest: Public Relations Theories, Political and Government Communication, Communication Ethics.

Publications

    Others
  • Gonçalves, G. (2018) Political Communication. In Robert L.Heath & Winni Johansen (Ed.s), The International Encyclopedia of Strategic Communication, Willey-Blackwell. [URL]
  • Books (author)
  • Gonçalves, Gisela (2013) Ética das Relações Públicas. Coimbra: MinervaCoimbra. [URL]
  • Gonçalves, Gisela (2010) Introdução à Teoria das Relações Públicas. Porto: Porto Editora. [URL]
  • Books (editor)
  • Gonçalves, G. & Athaydes, A. (2017) Liderança, inovação e empreendedorismo. Colecção Relações públicas e Comunicação organizacional: Dos fundamentos às práticas. VOL 5. Covilhã: LabcomBooks. [URL]
  • Oliveira, E.; Duarte Melo, A. & Gonçalves, G. (2016) Strategic Communication for Non-Profit Organisations: Challenges and Alternative Approaches. Vernon Press. [URL]
  • Paulo Serra, J. & Gonçalves, G. (2016) Politics and Web 2.0: The participation gap. Delaware, USA: Vernon Press. [URL]
  • Duarte Melo, A. , Somerville, I. & Gonçalves, G. (2015) Organisational and Strategic Communication Research: European Perspectives II. CECS ebooks, Braga. ISBN: 978-989-8600-36-3. [URL]
  • Gonçalves, Gisela & Lisboa Filho, Flavi (2015) Novos Media, Novos Públicos. Colecção Relações públicas e Comunicação organizacional: Dos fundamentos às práticas. VOL 3, Covilhã LabCom Books. [URL]
  • Gonçalves, Gisela & Felippi, Ângela (2014) Comunicação, Desenvolvimento e Sustentabilidade. Colecção Relações públicas e Comunicação organizacional: Dos fundamentos às práticas,VOL 2. Covilhã: LabCom Books. ISBN 978-989-654-179-8. [URL]
  • Gonçalves, Gisela & Guimarães, Marcela (2014) Fronteiras e fundamentos conceptuais das relações públicas. Colecção Relações públicas e Comunicação organizacional: Dos fundamentos às práticas, VOL 1. Covilhã: LabCom Books. ISBN 978-989-654-176-7. [URL]
  • Paulo Serra, J., Camilo, E. & Gonçalves, G. (editors) (2014) Political participation and web 2.0. Covilhã: LabCom Books. ISBN: 978-989-654-133-0. [URL]
  • Gonçalves, Gisela; Somerville, Ian; Melo, Ana (Eds) (2013) Organisational and Strategic Communication Research: European Perspectives. Covilhã: Labcom Books. 244 pp. ISBN: 978-989-654-115-6. [URL]
  • Paulo Serra, Eduardo Camilo e Gisela Gonçalves (Orgs.) (2013) Participação Política e Web 2.0. Covilhã: LabCom Books. [URL]
  • Gonçalves, Gisela (2012) The Dialogue Imperative. Trends and Challenges in Strategic and Organisational Communication. LabCom Books, Covilha. [URL]
  • Ferreira, I. and Gonçalves, G. (2010) As Indústrias da Persuasão. Livros Labcom, UBI. [URL]
  • Articles
  • Cabral, R.; Gonçalves, G.; Salhani, J. (2018) Violência organizacional: reflexão a partir da perspectiva dos estudos para a paz. in Organicom, Vol 15, nº 28, 47-74. [URL]
  • Theodoro, V. & Gonçalves, G. (2018) Ética das relações públicas: os casos da Public Relations Review e Journal of Public Relations Research. in Revista Organicom. Vol 14, nº 27. [URL]
  • Gonçalves, G. & Santos, J. M. (2017) Ethical issues on government public relations. in Revista Internacional de Relaciones Publicas. Vol 7, nº 14. [URL]
  • Melo, S.; Ruão, T. & Gonçalves, G. (2016) A Relevância das Novas Tecnologias na Comunicação Organizacional: o Caso dos Websites nas instituições de ensino superior público. in Revista Estudos em Comunicação, vol. 23 (4), 107-137.
  • Gonçalves, Gisela (2014) Relações Públicas Políticas: raízes, desafios e aplicações. in Comunicação & Sociedade, vol. 26, pp. 90 – 98. DOI: http://dx.doi.org/10.17231/comsoc.26(2014).2027. [URL]
  • Gonçalves, Gisela (2013) Ligações perigosas: comunicação e responsabilidade social. in Cadernos de Comunicação, UFSM. vol. 17 (2): 1-29. ISSN 1677-9061. DOI: DOI: 10.5902/2316882X. [URL]
  • Gonçalves, Gisela; Spinola, Susana; Padamo, Celma (2013) Analysing public relations education through international standards: The Portuguese case. in Public Relations Review, 25 (3), 328-330. DOI: 10.1016/j.pubrev.2013.07.020.
  • Gonçalves, Gisela (2012) The identity and image of public relations in Portugal. in International Business and Economics Review, 3: 197-206. ISSN 1647-1989.
  • Cardoso, Paulo; Pereira, Francisco C.; Veríssimo Jorge; Gonçalves, Gisela; (2011) O perfil dos licenciados em publicidade em Portugal. Uma perspectiva dos estudantes, dos professores e dos profissionais. in Questiones Publicitarias, Vol. 1, º 16. [URL]
  • Cardoso,Paulo, Pereira, Francisco C., Veríssimo, Jorge and Gonçalves, G. (2010) O ensino da publicidade. A perspectiva dos docentes e dos profissionais em Portugal. Biblioteca On-line de Ciências da Comunicação. [URL]
  • Gonçalves, Gisela (2009) Public relations in Portugal. An analysis of the profession through the undergraduate curriculum. Public Relations Review, 35: 328-330.
  • Gonçalves, Gisela (2009) Strengths and weaknesses of public relations in Portugal. Communication Studies, nº 6, LabCom, UBI. [URL]
  • Gonçalves, Gisela (2009) A reputação profissional das relações públicas: uma urgência ética. Comunicação Empresarial, 33: 16-22.
  • Gonçalves, Gisela (2009) Make love not CO2”. Níveis de comunicação empresarial sobre temas de interesse público. in BOCC. [URL]
  • Gonçalves, Gisela (2007) Ética das relações públicas. A falta de responsabilidade social nos Códigos Éticos de Relações Públicas. BOCC. [URL]
  • Gonçalves, Gisela (2005) A publicidade só é má quando promove coisas más. in BOCC. [URL]
  • Gonçalves, Gisela (2004) Publicidade a causas sociais ou um olhar sobre a sua [in]eficácia. in BOCC. [URL]
  • Chapters in books
  • Gonçalves, G. Gonçalves G., Mapanzene S.N.J.M. (2018). (2018) Gonçalves, G., Mapanzene S.N.J.M. (2018). Communicating Politics and National Identity: The Case of Mozambique. In: Mutsvairo B., Karam B. (eds) Perspectives on Political Communication in Africa (pp. 129-141), Palgrave Macmillan, Cham. [URL]
  • Santos, J. M. & Gonçalves, G. (2017) Ética da Comunicação Governamental. in Mª C. Patrão Neves & R. Sampaio (ed.), Ética aplicada - Comunicação Social. Lisboa: Edições 70. [URL]
  • Neta, S. & Gonçalves, G. (2016) Government communication in The Open Presidencies of Armando Guebuza as a public relations strategy to strengthen national identity. In I. Somerville, O. Hargie, M. Taylor, & M. Toledano (Eds), International Public Relations: Perspectives from Deeply Divided Societies (pp. 131-149). London: Routledge New Directions in Public Relations & Communication Research. [URL]
  • Oliveira, E. & Gonçalves, G. (2016) Talk to me and I will talk for you: Relationships between citizens and politics using the example of Portuguese Members of Parliaments’ online communication. in J. Paulo Serra & G. Gonçalves. Politics and Web 2.0: The participation gap. Delaware, USA: Vernon Press. [URL]
  • Gonçalves, G. (2015) Teorias de Relações Públicas - da visão sistémica à visão radical. in Spínola, S.; Brandão, N.; Portugal, M. N. (coord.). Relações públicas e comunicação organizacional : desafios da globalização. Lisboa: Escolar Editora. [URL]
  • Gonçalves, G. & Paulo Serra, J. (2015) Online relationship management and digital participation in the political sphere: a communicative myth? in Ana Duarte Melo, Ian Somervill & Gisela Gonçalves , Organisational and Strategic Communication Research: European Perspectives II (pp. 9-26). [URL]
  • Gonçalves, G.; Carvalho, S.; Padamos, C. (2015) Graduate education in public relations – a key strategy for professional affirmation in Portugal. in Ordeix, E./Carayol, V./Tench, R. (Edit.). Public Relations, Values And Cultural Identity (pp. 59-76). London: Peter Lang. ISBN 978-2-87574-251-3. [URL]
  • Gonçalves, Gisela & Lisboa Filho, Flavi (2015) Novos Media e novos públicos. Apresentação. in Gisela Gonçalves & Flavi Lisboa Filho. Novos Media, Novos Públicos (pp. 03-08). [URL]
  • Martins, T. & Gonçalves, G. (2015) Articulações conceituais entre Max Weber e a teoria da excelência nas relações públicas. in E. Huber Moreira, G. Brandt, F. Costa Pereira (org.) Organização, midia e mercado (pp.48-59 ), Edunisc: Santa Cruz, Brasil. [URL]
  • Fidalgo, António & Gonçalves, Gisela (2014) O processo de construção de significado nas organizações da contemporaneidade. In M. Marchiori (org.), Cultura e interacção. Faces da cultura e da comunicação organizacional (pp. 137-150), vol. 5. Editora Senac: Rio de Janeiro: ISBN: 9788578081638. [URL]
  • Gonçalves, Gisela & Felippi, Ângela (2014) Introdução. In Comunicação, Desenvolvimento e Sustentabilidade (pp. 3-8), Colecção Relações públicas e Comunicação organizacional: Dos fundamentos às práticas, Vol 2. Covilhã: LabCom Books.
  • Gonçalves, Gisela & Guimarães, Marcela (2014) Introdução. in Fronteiras e fundamentos conceptuais das relações públicas (pp. 3-12), Colecção Relações públicas e Comunicação organizacional: Dos fundamentos às práticas, Vol 1. Covilhã: LabCom Books.
  • Oliveira, Tiago & Gonçalves, Gisela (2014) Os modelos tradicional e apreciativo de diagnóstico comunicacional: Desafios e Oportunidades. In Fronteiras e fundamentos conceptuais das relações públicas (pp. 105-120), Colecção Relações públicas e Comunicação organizacional: Dos fundamentos às práticas, Vol 1. Covilhã: LabCom Books. [URL]
  • Gonçalves, G.; Spínola, S. e Padamo, C. (2013) Public Relations in Portugal. Mapping the status of Public Relations Higher Education. in A. Okay, V. Carayol, R. Tench (eds.). Researching the changing profession of PR (pp. 111-128), Bruxelles: Peter Lang, ISBN 978-2-87574-056-4. [URL]
  • Gonçalves, Gisela (2013) The (in) communicability of corporate social responsibility – a Portuguese insight. in Gisela Gonçalves, Ian Somerville e Ana Melo (Eds). Organisational and Strategic Communication Research: European Perspectives (pp. 143-165). Covilhã: LabCom Books. ISBN: 978-989-654-115-6. [URL]
  • Gonçalves, Gisela & Elias, Herlander (2013) Comunicação estratégica. Um jogo de relações e aplicações. in A. Fidalgo & J. Canavilhas (Org.) Comunicação digital. 10 anos de investigação (pp. 135-150). Coimbra, MinervaCoimbra, Colecção Comunicação.
  • Gonçalves, Gisela (2012) Comunicar ou não comunicar temas de interesse público – eis a questão. in J. Azevedo e Moisés. L. Martins (org.) Actas 7º Sopcom (pp. 3059-3073). Faculdade de Artes e Letras, Universidade do Porto. [URL]
  • Gonçalves, Gisela (2012) Who's afraid o social media? A normative approach to corporate discourse on the Web. in Gisela Gonçalves (ed.). The Dialogue Imperative. Trends and challenges in strategic and organisational communication. pp. 33-45, LabCom Books, Covilhã. [URL]
  • Gonçalves, Gisela (2011) Narrativas de defesa e culpa nos discursos organizacionais. in Palacios, A. J. & S; Pragmática: Comunicação Publicitária e Marketing (pp. 85-100), Livros LabCom, Covilhã. [URL]
  • Gonçalves, Gisela (2009) Relações públicas e ethos empresarial em estudo de caso, in I. Ferreira e M. Cervantes (org.), Retórica e Mediatização II. Livros Labcom, Covilhã, pp. 149-167. [URL]
  • Gonçalves, Gisela (2008) As Relações Públicas em Portugal. Uma visão da profissão através do currículo do ensino superior. in Moisés de Lemos Martins & Manuel Pinto (Orgs.) Comunicação e Cidadania - Actas do 5º Congresso da Associação Portuguesa de Ciências da Comunicação, 6 - 8 Setembro 2007, Braga: Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade (Universidade do Minho).
  • Gonçalves, Gisela (2006) “A ética das relações públicas: Asserções e indefinições do paradigma sistémico. in Margarita Ledo Andión (coord.) Comunicación local: da pesquisa á producción, Actas do Congresso Internacional Lusocom, Santiago de Compostela (pp.2988-3004). [URL]
  • Gonçalves, Gisela (2005) “Relações Públicas e Responsabilidade Pública: da visão sistémica à visão altruísta”. in A. Fidalgo e P. Serra (org.), Actas do III Congresso da SOPCOM, Edições Labcom, vol. 2, Covilhã, pp. 407-416. [URL]
  • Thesis
  • Gonçalves, Gisela (2010) Relações Públicas e Comunicação. O problema da tensão entre os interesses privado e público. Tese de doutoramento em Ciências da Comunicação. Universidade da Beira Interior, Covilhã.
  • Dissertations
  • Gonçalves, Gisela (2000) Em busca da identidade perdida. Sujeito e Comunicação na obra de Marcel Proust. Dissertação de Mestrado em Ciências da Comunicação. Universidade da Beira Interior, Covilhã. [URL]
  • Proceedings
  • Gonçalves, Gisela (2013) Graduate Education in PR - a key strategy for professional affirmation in Portugal. in EUPRERA 2013 Congress, Strategic Public Values and Cultural identity. Blanquerna School of Communication, Ramon Llull University, Barcelona, 3-5 October. [URL]
  • Gonçalves, Gisela (2012) Public relations in Portugal: mapping the status of Higher education. EUPRERA 2012 Congress, Istanbul University, Istanbul, Turkey, September 20-22.
  • Gonçalves, Gisela (2011) Who's afraid of social media? A normative approach to corporate discourse on the Web. ECREA 2011, Organization And Strategic Communication Section Workshop, Universidade da Beira Interior, Covilhã, 5,6 de Maio, 2011.
  • Gonçalves, Gisela (2011) Comunicar ou não comunicar temas de interesse público – eis a questão. 7º Sopcom, Universidade do Porto, 15-17 Dezembro, 2011.
  • Gonçalves, Gisela & Diegues, Sílvia (2011) Public Relations and Crisis Communication: Facebook Challenges and trends. EUPRERA Spring Symposium, 3-5 de Março, 2011, Escola Superior de Comunicação, Lisboa.
  • Sena, Madalena & Gonçalves, Gisela (2011) Rebranding: uma necessidade ou um capricho? A mudança da Identidade Visual da EDP, em 2011. in DESIGNA, Conferência Internacional de Design, 25-26 de Novembro, UBI, Covilha.
  • Gonçalves, Gisela (2010) Public relations identity and public relations image. in IAMCR Conference 2010 proceedings. Braga, 18 a 22 de Julho.
  • Gonçalves, Gisela (2010) The image of public relations in Portugal. A self monitoring problem or a structural problem? in 3rd European Communication Conference proceedings. Hamburg, 12-15 Outubro.
  • Gonçalves, Gisela (2008) Public Relations ethics and Corporate Social Responsibility: a double oxymoron? IAMCR Annual Congress proceedings, Estocolmo, 20-25 Julho.
  • Gonçalves, Gisela (2007) Organizations as good citizens: a metaphor to understand contemporary corporate communication. 6th ICORIA Congress proceedings, ESCS, Lisbon.
  • Gonçalves, Gisela (2007) Public Relations Ethics. The lack of social responsibility in Public Relations Code of Ethics. IAMCR Annual Congress proceedings, Paris, 23-25 July.
  • Gonçalves, Gisela (2005) Relações Públicas, Públicas Responsabilidades. in Livro de Atas do 4ª Congresso da SOPCOM: Repensar os media: novos contextos da comunicação e da informação (pp.638-647). Aveiro: Universidade de Aveiro. [URL]
  • Gonçalves, Gisela (2005) A Publicidade só é má quando promove coisas más. IV Congresso SOPCOM, Aveiro, 20 e 21 de Outubro.
  • Gonçalves, Gisela (2004) Relações Públicas e Responsabilidade Pública: da visão sistémica à visão altruísta. III Sopcom, UBI, Covilhã, 20 e 21 de Abril.
Support:
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
União Europeia
Quadro de Referência Estratégico Nacional
Programa Operacional Factores de Competitividade
Universidade da Beira Interior
2024  ©  Communication & Arts